scrisoarea adresată de che guevara lui castro, prin care demisiona din toate funcţiile sale politice

Fidel,

îmi amintesc acum multe lucruri; cum am făcut cunoştinţă la Maria Antonia, unde mi-ai propus să vin şi toată tensiunea preparativelor. Într-o zi am fost întrebaţi cine va trebui anunţat în caz de deces, iar posibilitatea efectivă a morţii ne-a lovit atunci pe toţi cu brutalitate. Aveam să învăţăm apoi că într-o revoluţie adevărată trebuie sau să mori sau să învingi.Mulţi tovarăşi au căzut în drumul nostru spre biruinţă.

Astăzi tonul e mai puţin dramatic, fiindcă suntem ceva mai maturi, dar situaţia e aceeaşi. Cred că mi-am făcut datoria faţă de revoluţia cubaneză şi pot să mă despart de tine, de ceilalţi tovarăşi, ca şi de poporul tău, care acum e şi al meu. Demisionez formal din funcţia mea de partid ca şi din aceea de ministru, renunţ la gradul de comandant precum şi la naţionalitatea cubaneză. Nimic nu mă mai leagă acum din punct de vedere legal de Cuba, cu excepţia acelor legături de altă natură, la care nu poţi renunţa, aşa cum renunţi la titluri sau grade.

Trecându-mi viaţa în revistă, descopăr că am contribuit cu destulă onestitate şi cu destul devotament la victoria revoluţiei. Dacă am comis vreo greşeală mai gravă a fost că n-am avut mai multă încredere în tine şi că nu mi-am dat seama mai repede de calitaţile tale de conducător şi de revoluţionar.

Am trăit experienţe magnifice şi am încercat alături de tine mândria de a-i aparţine poporului nostru în acele zile, luminoase şi triste, ale Crizei din Caraibe. Rareori un şef de stat a fost atât de strălucitor în asemenea circumstanţe şi mă felicit pentru că te-am urmat fără ezitare, ţi-am împărtăşit felul de  a gândi, de a vedea şi de a aprecia primejdiile şi principiile.

Acum sunt alte ţări ale lumii care solicită modestele mele eforturi. Pot face ceea ce ţie ţi se refuză în virtutea responsabilităţilor pe care le ai la conducerea Cubei. A venit aşadar momentul să ne despărţim.

Vreau să ştii că o fac cu un amestec de bucurie şi de tristeţe: las aici speranţele mele cele mai pure, fiinţele cele mai dragi, ca şi un popor care m-a adoptat ca pe un fiu.. Pe noile câmpuri de bătălie voi purta în mine credinţa pe care mi-ai inoculat-o, spiritul revoluţionar al poporului meu, sentimentul de a îndeplini cea mai sacră din datorii: lupta împotriva imperialismului.

Cuba n-are nici o altă datorie faţă de mine decât aceea care emană din propriul ei exemplu. Dacă într-o zi, sub alte ceruri, va surveni pentru mine momentul fatal, ultimul meu gând se va îndrepta spre acest popor şi mai ales către tine. Îţi mulţumesc pentru învăţăturile şi exemplul tău; voi încerca să le rămân fidel până la capăt. Am fost şi sunt în continuare de acord cu politica externă a Revoluţiei noastre. Indiferent unde mă voi afla, voi simţi cum apasă asupra mea responsabilitatea de revoluţionar cubanez şi o să mă comport ca atare. Nu le las soţiei şi copiilor mei nici un fel de bunuri materiale şi nu-mi pare rău, dimpotrivă, mă bucur că se întâmplă să fie aşa. Nu cer nimic pentru ei, fiindcă ştiu că statul le va pune la dispoziţie cele necesare traiului şi instrucţiei.

Aş mai avea multe să vă spun, ţie şi poporului nostru, dar simt că ar fi inutil, cuvintele nu pot să exprime ceea ce aş vrea eu şi n-are nici un rost să înnegresc hârtia degeaba.

Mereu până la victorie! Patria sau moartea!

Te îmbrăţişez cu întreaga mea fervoare revoluţionară

Ernesto Che Guevara

PS. – traducerea îmi aparţine

Un răspuns to “scrisoarea adresată de che guevara lui castro, prin care demisiona din toate funcţiile sale politice”

  1. scorchfield Says:

    Apoi a plecat în Angola!

Lasă un răspuns

