miracolul din strada panterei (6)

DOM’ MIELU: Hai,tataie,mai repede. Acum luăm două sacoşe de macaroane.(Văzându-l pe Tov.Mâţu.) Aşa, ai venit să mă arestezi? Foarte bine!
TOV.MÂŢU: Se poate,dom’ Mielule? Io picai numai aşa, să-mi mai uşurez sufletu…
DOM’ MIELU (Autoritar.): Gata, nu se mai poate, vreau la pârnaie!
CRICITOI: Încă unul! Eu nu mai suport! (Pleacă trântind uşa cu zgomot.)
TOV.MÂŢU: Io ziceam să mă duc la călugărie.
DOM’ MIELU: E bine şi la călugărie.(Pauză.) Dumitale pot să-ţi spun, Nea Mâţule, că mi-ai fost ca un tată: îmi simt în gât purcoiu de bani ca pe-o piatră de moară.
TOV.MÂŢU: Nu-mi spune, că ştiu.
CONU STĂNICĂ: Halal de tine, Stănică, că n-ai nimic.
DOM’ MIELU: Mai bine mi se uscau mâinile la prima delapidare.
TOV.MÂŢU: Şi mie.
DOM’ MIELU: Cine fură azi un ou,mâine fură incubatoru.
TOV.MÂŢU: Şi organele? Organele de ce lasă omu să se nenorocească?
DOM’ MIELU: Te-am conrupt, nea Mâţule, paştele mă-sii de viaţă.
TOV.MÂŢU: Mai bine mâncam cu familia numai ciulama de urzici.
DOM’ MIELU: Cine conrupe azi un organ, mâine conrupe justiţia.
TOV.MÂŢU: Lasă că nu m-ai conrupt dumneata. Află că io-s conrupt de la patru ani.
DOM’ MIELU (Elegiac.):Nu se poate.
TOV.MÂŢU: Atunci mă conrupeau cu arşice,ca să nu spui cine sare gardu la corcoduşe.
CONU STĂNICĂ: Văzuşi, Stănică, dacă ăştia au scos bătaia din şcoli.
DOM’ MIELU: Ai dreptate, tataie, bătaia e ruptă din rai. Nea Mâţule, ca la un tată îţi spun, arde-mi o pereche de palme.
TOV.MÂŢU: Nu poci, dom’ Mielule, am jurat în sfânta biserică.
DOM’ MIELU: Te faci că nu ştii ce am io pe suflet? (Teribil.) Şapte delapidări, domnule!
TOV MÂŢU: Nu-mi aduce aminte,că mă trec toate sudorile.
DOM’ MIELU: Dar specula? Specula ai pus-o la socoteală? Ditamai purcoiu de verzişori.
TOV.MÂŢU: Mare nenorocire!
DOM’ MIELU: De darea de mită ce să mai zic, că ştii foarte bine şi dumneata.
TOV.MÂŢU: Taci, că simt cum îmi fuge linoleul de sub picioare.
DOM’ MIELU: Mare borfaş am mai fost, nea Mâţule, mare borfaş! (Lui Conu Stănică.) Hai, tataie, să mai facem un transport de produse alimentare.(Hotarât.) Acum luăm macaroanele!
CONU STĂNICĂ (Mieros.): Dă-mi şi mie, taică, o cutie de macaroane. Cu brânză n-am mai mâncat de la Sfântul Dumitru.
DOM’ MIELU (Amărât.) Nu ţi-am zis că din staţia Strada Panterei m-au gonitara neşte băieţi la costum. Spunea că dacă mai pun picioru acolo alertează psihiatria.
CONU STĂNICĂ: Ăsta fură milioane, Stănică, şi se caliceşte la o cutie de macaroane.
TOV.MÂŢU: Io zic să duci macaroanele în părculeţu de vizavi, poate le găseşte v’un amărât.
DOM’MIELU: Pe crucea mea, nea Mâţule, ajută-mă să scap de acumularea asta primitivă de capital.(Rugător.) Dumneata mi-ai fost ca un tată!
TOV.MÂŢU: Pe onoarea mea, dom’ Mielule, mă duc şi io să golesc cămara şi frigideru. (După o vreme.) Am în congelator o jumate de porc care mă apasă ca o piatră pă inimă.
DOM’ MIELU (Îngrijorare superlativă.):O jumate de porc? Vai de curu nostru, nea Mâţule. Trebuie s-o iei de urgenţă şi s-o împarţi la săraci, crucea mă-sii de viaţă!
TOV.MÂŢU (Rugător.):Mă ajuţi?
DOM’ MIELU (Generozitate superlativă): Te ajut, că doar suntem creştini, ce mama dracului!
TOV.MÂŢU:Hai!
DOM’ MIELU:Haidem!

(Ies amândoi foarte precipitat.)

CONU STĂNICĂ: I-ai auzit, Stănică, ăştia înfulecă la o masă o jumătate de porc.
(Pauză lungă.)

FIDELIA: M-a apucat o fierbinţeală, tăicuţule ,ca atunci când am avut scarlatină.
CONU STĂNICĂ: Să nu mănânci seara decât un covrig.(După o vreme.) Tu ai Stănică, cinci operaţii la abdomen şi nu te văicăreşti niciodată. Parcă se poate compara scarlatina cu o operaţie de colon!
FIDELIA: Matale ai auzit vreodată de Insulele Salvării?
CONU STĂNICĂ: Care insule? (Sever.) Să te duci să-ţi faci analizele!
FIDELIA: Astea sunt insulele care mi se arată mie în vis.
CONU STĂNICĂ: Să nu fie ceva de la glande.(După o vreme.) Ehei, Stănică, tu ţi-ai visat astă-noapte căsuţele de la Piaţa Matache!
FIDELIA (Strâmbându-se de durere.): Parcă mi-ar trece prin umeri două piroane înroşite în foc.
CONU STĂNICĂ: Să n-ai timolul mărit.(După o vreme.) După ce m-au scos din căsuţele mele, m-am apucat să vând lumânări la Ghencea Civil, dar nu mai eu ştiu ce rezistenţă morală era în sufletul meu. Toata ziua eram cu ochii pe sus.
FIDELIA: Te uitai dupa ingeri?
CONU STANICA: Nu. După americani.

Song
În nouă sute patruj’ sase
Ehei, Stanică, ce-ai mai tras,
Iar de mâncat mâncai colivă,
Mâncai colaci de parastas,
Şi printre cruci si printre cripte
Vindeai tămâie la burgheji
Că-ţi tot făceau la zile fripte,
Teohari, Ana, Luca, Dej
Punându-ţi şaua în spinare
Ca să saluţi soldatul rus
Dar totuşi, tremurând de frică,
Erai mereu cu ochii-n sus
Când aşteptai americanii
Să-ţi dea căsuţele-napoi
Şi- o să-i aştepţi, Stănică, până
La Judecata de Apoi.

(Intră Tov.Prună şi Sofica. Merg amândouă la icoană şi se închină cu gesturi foarte cucernice.)

TOV.PRUNĂ: Păcat, măi tovarăşi, că n-aţi fost şi voi la biserică. Grozavă predică a mai ţinut părintele Titirişcă, ce spui Sofico?
SOFICA: Nu vă zisei io, tovarăşa, că om ca părintele nu găseşti în tot Bucureştiu, başca sectoru agricol?
TOV PRUNĂ (Privind-o acuzator pe Fidelia.): Bine ar fi fost să fie de faţă şi dumneaei, să ia igzemplu de la păcătoasele alea din Sfânta Scriptură.
SOFICA: Chiar aşa,duduiţă Fidelio, că a mai fost şi alte persoane care a avut ca dumneavoastră decepţii şi după aia a ajuns în călindaru creştin-ortodox.
TOV.PRUNĂ: Fleoşc! Alea era muceniţe din Palestina, nu curvuliţe din strada Panterei!
SOFICA: Se poate, tovarăşa? De ce să n-aibă şi românaşii noştri muceniţele lor?
TOV.PRUNĂ: Io n-am zis, fă Sofico, de România,io am zis numai de dumneaei care a adus lifte străine în casă, de era să ne treacă tovarăşele organe la trădare de patrie.
CONU STĂNICĂ: Auzişi Stănică? Nu te-a împuşcat Ana Pauker şi să te împuşte nevinovat ăştia din ziua de azi pentru păcatele altora!
TOV.PRUNĂ: Bine zici, măi tovarăşu, mai bine te împuşca poporu în patruj’nouă. Da’ nici acum nu-i târziu.(Râde gros.)
CONU STĂNICĂ: Degeaba baţi toată ziua mătănii, ai suflet de parlagioaică.
TOV PRUNĂ: Ei, asta-i, n-are omu voie să spuie la el în casă o glumă. Uită-te numai, Sofico, cum se înfoaie ca un curcan, de parcă noi am fi de vină că dumnealui a avut două rânduri de case la Piaţa Matache şi a exploatat proletariatu.(Pauză.) Roagă-te la Dumnezeu, măi tovarăşu, să te lecuiască de păcatul mândriei, dacă vrei să n-ajungi acolo unde-i întuneric şi scrâşnet de dinţi.
CONU STĂNICĂ: Auzişi,Stănică? Asta-i în stare să te bage la Văcăreşti!
SOFICA: Nu că tovarăşa zicea de pedeapsa cea veşnică, se vede că dumneavoastră nu prea călcaţi prin biserică.
CONU STĂNICĂ: Auzişi,Stănică, te învaţă ele pe tine, care ai vândut douăj’ de ani tămâie şi lumânări la Ghencea civil!
TOV.PRUNĂ: Fleoşc! Ăştia n-are credinţă,Sofico, nici cât o căcărează de porumbel.
FIDELIA: Mă-nţeapă ceva la umeri,tanti Sofico.
TOV. PRUNĂ: Uite ce-i, măi tovarăşa, să nu fii borţoasă.
SOFICA: Aş! Duduiţa Fidelia-i fată cu carte, ştie să se ferească.
TOV.PRUNĂ: Că bine zici,fă. Mai degrabă se întâmplă pocinogu cu una cinstită ca noi!
FIDELIA: Vino şi uită-te, tanti, ce am aici la umeri, că mă ia ba cu cald, ba cu frig!
SOFICA: Mă uit acuşica, da’ tovarăşu Stănică să meargă la dumnealui în odaie, că nu-i frumos să vă vază ţâţucile.
TOV PRUNĂ: Ba lasă-l să se holbeze, Sofico, o fi şi el curios pe ce dă ăia petrodolarii.
CONU STĂNICĂ: Auzişi, Stănică, asta era bună de ţaţă în Crucea de Piatră.

(Iese foarte demn.)

TOV.PRUNĂ (Strigând după el.):Mori de ciudă că n-ai ştii tu ce, măi tovarăşu!
SOFICA (Examinând-o pe Fidelia.): Ţi-a ieşit neşte cioturi pân umeri,duduiţă Fidelio,să moară mama dacă te mint.
TOV.PRUNĂ: Vezi să nu fie ceva imunologic, Sofico, că dumneaei e în stare să molipsească toată strada Panterei.
FIDELIA: Unde,tanti? Arată-mi.
TOV PRUNĂ: Nu ştiu, fă, dacă n-ar trebui să-i anunţăm pe tovarăşii de la sanepid.
FIDELIA (Cu faţa luminată de o bucurie copilărească.):O să-mi crească aripi, tanti Sofico!
SOFICA (Se retrage câţiva paşi, apoi cade brusc în genunchi.):V-am spus io c-o să ajungeţi muceniţă, duduiţă Fidelio.
FIDELIA: O să-mi crească aripi, tanti Sofico.şi o să zbor în Insulele Salvării!
SOFICA:Minune! Minune dumnezeiască!

Cortina

Lasă un răspuns

