experimentalismul (9)

LITERATURA „CU RISCURI” (CVASILITERATURA)
Literatura experimentalistă este o aventura a limitelor, care se o face să se confrunte în permanenţă cu riscul propriei sale autodestrucţii. Referindu-se la spiritul critic şi teoretic exacerbat al Novissimilor, Cornel Mihai Ionescu arăta, în această ordine de idei că „la limita el riscă să autonomizeze gestul critic, să-i dea o imanenţă, să-l facă suficient sieşi, să-i dea posibilitatea să existe în afara momentului creaţiei care îl justifica până acum. La limită invenţia critică duce la moartea artei, postulată la un moment dat de teoreticienii Grupului 63” . În literatura experimentalistă angoasa „căderii din centru” este dublată prin urmare de angoasa „căderii din literatura”, astfel incât ea se va defini, din capul locului, drept o „literatura cu riscuri”, analog al „societatii cu riscuri” despre care vorbeşte sociologia contemporană. Acest tip de societate caracterizează ultima faza a tehnologiei; aici (arată Ulrich Breck) „logica producerii bogăţiei e înlocuită treptat de logica evitării riscurilor şi a controlului riscurilor; principala întrebare de acum fiind <<cum pot fi riscurile şi pericolele, sistematic produse ca parte a modernizării, să fie prevenite, reduse la minimum, dramatizate sau contestate?>>” . În mod similar, experimentalismul, ca experienţă a limitelor (limite ale experienţei, limbajului şi comunicării) şi ca rezultat al unei conştiinţe teoretice in exces care construieşte permanent „modele posibile de literatură”, riscă permanent să ajungă la non-limbaj, non-comunicare şi non-literatură.
Literatura „cu riscuri” poate fi asimilata, in aceasta ordine de idei acelor acte de cunoaştere de o factură cu totul aparte despre care vorbeşte Giampiero Comolli, acte care „măsoară ocaziile timpului terestru cu ajutorul unui incomensurabil care e ca şi cum ar fi timpul de dincolo”. Din acest moment, producţia textuală devine solidară cu o perspectivă a lui „ca şi cum” care se înfăţişează (acel „ca şi cum”) ca „ultima similitudine, un termen de comparaţie suspendat în gol, pentru că celălalt termen, cel comparat, cel de-comparat nu există, sau mai bine zis, există ca mister absolut, scutit de orice obligaţie faţă de lumea noastră, există ca zonă goală a diferenţei, întinzându-se până la extenuarea tuturor puterilor ei, propensiunea narativă se poate împinge până la punctul de a reuşi să gândească această diferenţă ca sub forma unei figuri care se arată,a unui ca şi cum care apare. Dincolo şi dedesuptul acestei ostentări – semănând cu un balconaş care iese deasupra unui abis – există numai bezna,noaptea fără sfârşit” . În lumea lui ”ca şi cum” se vorbeşte o limbă cu totul aparte, pe care Comolli o numeşte a etalării: ea pare a accepta orice semnificat, este susceptibilă de orice interpretare, nu spune un sens, ci arată un sens, presupune un „altundeva” decât semnificatul şi semnificantul, unde sensul constă „în actul acesta ca atare,de a ni se arăta”.”Cu alte cuvinte – scrie Comolli – pentru eul interpretant înfăţişările sunt nişte semnificanţi al căror sens trebuie să fie căutat în raportul cu un semnificat mai mult sau mai puţin. Dar pentru mine,care simt în tăcere prezenţa unui alt sens care e mereu altundeva, chiar aceste figuri se oferă nu ca semnificanţi, ci ca ostensori. În gol ele se dau la vedere una prin cealaltă, şi tocmai în modul de a apărea al acestei reciproce arătări în vedere apare sensul şi ajunge până la mine chemarea destinului meu.” . Iar această limbă a etalării este tocmai limbajul poeziei experimentaliste, care mai mult arată decât exprimă, făcând pertinent nu sensul, ci propria sa disponibilitate de a semnifica. Astfel încât, solidară cu perspectiva lui „ca şi cum”, literatura „cu riscuri” se defineşte în definitiv ca o cvasiliteratură.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: