naluca 22

Într-una dintre discuţiile pe care le-am avut cu Aurel Zaharia a venit vorba şi despre soţii Caprini. Trecuseră şi aceştia de câteva ori prin apartamentul poetului, unde se defăşurau uneori nişte seri de lectură. Era un soi de cenaclu clandestin, la care se putea discuta foarte liber despre literatură. Partipanţii (dintre care de fiecare dată cel puţin doi – aşa cum spunea cu umor Aurel – erau informatorii securităţii) veneau cu buzunarele burduşite de manuscrise, dar şi cu nelipsita sticlă de vodcă, socotită ca un fel de tribut ce i se cuvine amfitrionului. Puteau fi întâlniţi acolo autori consacraţi, care aveau deja câteva cărţi publicate, tineri ce nu trecuseră încă de faza primelor încercări, care îşi făcuseră un idol din Aurel şi se bucurau de cel mai mic cuvânt de încurajare din partea acestuia mai mult decât s-ar fi bucurat de o recenzie elogioasă, dar şi simpli iubitori de literatură, aşa cum erau soţii Caprini. Câteodată se strecura cu sfială pe uşă şi Mircea Mănescu, pe care uneori gazda îl trata cu o deferenţă ironică, iar alteori părea să-l ignore cu desăvârşire.

Nu mi-a trebuit mult ca să-mi dau seama că prietenul meu avea o părere execrabilă despre procuror. Îl considera unul dintre acei oameni foarte răi şi foarte inteligenţi în acelaşi timp, ranchiunoşi şi perfizi, pe care trebuie să te fereşti să-i ai ca duşmani. E drept că nimeni nu îndrăznea să-i declare duşmănie pe faţă lui Radu Caprini, dar acesta nu se putea lăuda nici cu prea multe prietenii. Aurel era de părere că era un om periculos, cu care nu trebuie să ai relaţii foarte apropiate, Adina i se părea însă o femeie extrem de interesantă. Când venise, cu vreo ani zece în urmă, în oraşul acela, era îmbrăcată în doliu şi avea expresia oamenilor care nu mai vor nimic de la viaţă. Se afirmase ca o excelentă profesoară de matematică, dar în afara şcolii nu avea nicio relaţie cu colegii şi nu i se cunoştea nicio prietenă. Putea fi văzută la teatru, la concertele de muzică clasică sau la evenimetele literare, cel mai adesea singură, rareori în tovărăşia unui bărbat. Fuseseră mulţl care încercaseră s-o curteze, dar erau dezarmaţi de răceala ei şi de indiferenţa cu care răspundea la tentativele lor de seducţie. Aurel mi-a mărturisit că, deşi o plăcea ca femeie, nu a îndrăznit să-i facă niciodată curte, căci îşi dădea seama că are în faţă o redută de necucerit şi nu era obişnuit cu eşecurile sentimentale, toate femeile pe care le dorise sfârşiseră prin a-i ceda în cele din urmă. Casătoria Adinei cu Radu Caprini a survenit cu totul pe neaşteptate şi a stârnit multe nedumeriri. Procurorul era ultimul om pe care ţi-l puteai închipui în ipostaza de soţ al acestei femei frumoase şi inteligente, care ascundea  fără îndoială cine ştie ce mister sau ce dramă de tinereţe.

După discuţia cu Aurel Zaharia, Adina a devenit şi mai provocatoare în ochii mei. Imaginaţia mea a început să brodeze în jurul ei tot felul de poveşti, care de care mai romanţioase şi mai patetice. În câteva zile am scris un ciclu întreg de poeme, dedicate ei, pe care l-am intitulat Sfinxul cu faţa de marmură şi în care i-am descris pe larg farmecele, atât pe cele văzute cât şi pe cele ascunse. Eram într-o stare de entuziasm debordant şi versurile veneau ca de la sine, ceea ce nu mi se mai întâmplase niciodată până atunci. De obicei scriam greu, îmi găseam cuvintele anevoie şi paginile mele erau totdeauna pline de corecturi. De data aceasta însă aveam senzaţia că apăsasem din întâmplare pe vreun buton secret, iar poemele se înfiripau unul după altul într-un fel de sarabandă dezlănţuintă, asupra căreia nu mai puteam să păstrez niciun control. Şi în timp ce scriam mi se părea că fac dragoste cu Adina. Apoi, după vreo săptămână, robinetul s-a oprit brusc, n-am mai fost în stare să pun pe hârtie nimic, energiile mele se epuizaseră.

 

 

Lasă un răspuns

