naluca 26

Şedinţele de cenaclu au început să se desfăşoare regulat, în fiecare seară de sâmbăta. Copiii erau plini de bună-voinţă, dar compoziţiile lor erau foarte stângace. Unii eminescianizau, cei mai îndrăzneţi încercau să-l imite pe Blaga, ba chiar şi Ion Barbu îşi găsise un imitator: un ochelarist simpatic, premiat la mai multe olimpiade de matematică. Nu ştiau nimic despre poezia mai nouă, aşa că am început să le aduc volume de versuri, încercând să le explic că există şi o altfel de literatură decât cea care se învaţă la şcoală şi că nu tot ce rimează  şi e împănat cu metafore va fi obligatoriu şi poezie. Le-am citit Poemul de revoltă, dragoste şi moarte al lui Geo Bogza. Mistreţul cu colţi de argint. Le-am vorbit despre avangardă. Veneam cu panouri mari de carton inscripţionate cu tot felul de cuvinte, pe care le decupam şi încercam să alcătuim un poem dadaist. Am ajuns la Dimov, la Nichita şi Mazilescu. Atunci când copiii mi se plângeau că nu înţeleg, le spuneam că poezia adevărată începe de fapt acolo unde înţelegerea încetează, ea necomunicând altceva decât incomunicabilul, ceea ce simţi, dar nu poţi comunica prin cuvinte obişnuite.

La aceste seri de cenaclu Adina era totdeauna prezentă. Uneori se aşeza în ultimul rând şi stătea acolo până la sfârşit, lăsându-mă să-i admir în voie faţa de marmură care părea să ascundă atâtea enigme. Alteori se mulţumea doar să deschidă uşa, să-mi facă cu mâna un semn de salut şi să zăbovească în prag preţ de câteva minute. Nu m-a mai invitat însă niciodată în cabinetul ei şi nici nu mi-a mai oferit cafea sau Calvados. Mai treceau pe acolo şi profesoarele de română. Ba s-a arătat în câteva rânduri şi procurorul Caprini, care îmi întindea o mână ţeapănă, mă privea şerpeşte cu ochii lui de oţel din spatele ochelarilor, iar într-o seară mi-a spus, nu fără ironie, că, datorită aportului meu, liceul acela, renumit până atunci pentru performanţele sale la fizică şi la matematică, va deveni în curând o şcoală de poezie. Avea dreptate Aurel Zaharia: nu era bine deloc să-l ai ca duşman pe acest om, a cărui figură părea compusă în exclusivitate din unghiuri drepte.

Activitatea de la cenaclu începuse să mă captiveze. Puteam să o văd pe Adina măcar o data pe săptămâna şi nutream speranţa ca între noi să se ivească din nou un moment de apropiere. Aveam totuşi o mică nelinişte: într-o zi Mircea Mănescu m-a invitat la el în birou şi, după ce s-a asigurat că nu e nicio ureche indiscretă prin preajmă, mi-a spus că securitatea începuse să se intereseze de mine. Se pare că mă ocupam de un cenaclu care nu era tocmai pe linia indicaţiilor de partid. Ar trebui să fiu puţin mai prudent: mi se anunţă o carieră strălucitoare, pe care e păcat să o pun în primejdie prin cine ştie ce nesăbuinţă adolescentină. Am luat aminte la cuvintele redactorului-şef, fără să le pun însă prea tare la inimă. Ştiam că Mircea Mănescu e fricos ca un iepure. În fond nu citisem în cenaclu autori interzişi şi nici nu cântasem cântece legionare.

Mai îngrijorat am fost abia după ce Radu Caprini m-a oprit pe stradă şi m-a invitat pe neaşteptate la o cafea. Am intrat într-un băruleţ din spatele tribunalului, iar procurorul a comandat coniac şi cafele. Mi-a spus că doreşte de mult să mă cunoască mai îndeaproape, aflase despre mine de la soţia lui multe lucruri măgulitoare, totuşi invitaţia de astăzi are şi un motiv mai special: intenţiona să mă consulte într-o problemă mai delicată, o problemă pe care n-ar aborda-o decât cu o persoană foarte apropiată, aşa cum nădăjduieşte că vom deveni în curând. Lucrează de mai multă vreme la un roman care are ca temă o relaţie adulterină. Ce părere aveam? O asemenea temă mai este de actualitate? Oare există edituri dispuse să publice o asemenea carte? Am înmărmurit la auzul cuvântului adulter. Ochii de şarpe mă ţintuiau iarăşi din spatele ochelarilor. Am reuşit doar să bâigui că această temă e mai rar abordată de autorii de astăzi şi nu e bine văzută de forurile politice. Caprini a pufnit a dispreţ: lui problema i se pare esenţială. Orice societate care se doreşte unitară şi armonioasă nu se poate întemeia decât pe întărirea relaţiilor de familie, iar adulterul ar trebui sancţionat drastic. Cunoaşte numeroase cazuri de bărbaţi înşelaţi de soţii. Unii dintre ei au divorţat, alţii au închis ochii din laşitate. Din cauza asta a avut multă vreme o aversiune puternică faţă de femei şi nu s-a decis să se casătorescă decât foarte târziu. Din fericire avusese norocul să întâlnească o femeie excepţională, o femeie care îi împărtăşeşte întru totul convingerile. Nu mai eram în stare să scot nicio vorbă şi mă simţeam ca un elev prins cu lecţia neînvăţată. Aveam impresia că procurorul îmi citeşte pe faţă fantasmele erotice cu Adina. Oare era doar o coincidenţă sau  Radu Caprini ţinuse să-mi dea un avertisment? Acum tăcea şi el, sorbindu-şi tacticos coniacul picătură cu picătură. Iar după un timp  l-am văzut că îşi  consultă ceasul de buzunar şi pune pe masă o bancnotă de o sută de lei, declarându-mi că din păcate trebuie să mă părăsească. Are o întâlnire la tribunal peste zece minute. Speră să se mai bucure şi în viitor de o companie atât de plăcută. Şi mi-a întins iarăşi mâna rece şi ţeapănă, pe care i-am strâns-o mecanic, ocolindu-i privirea.

Peste câteva zile am primit un duş încă şi mai rece din partea Adinei. După o şedinţă de cenaclu la care nu se arătase decât spre sfârşit şi  stătuse tot timpul cu ochii în jos, aceasta mi-a strecurat un plic între degete, cu rugămintea să nu-l desfac decât după ce voi  ajunge acasă. Plicul conţinea doar câteva rânduri:

Şedinţele de cenaclu trebuie să ia sfârşit. Cred să sunt îndrăgostită nebuneşte de tine, dar nu-i voi putea fi niciodată necredinciosă soţului meu. Nu mă mai căuta şi încearcă să mă uiţi cât mai repede.

    Cu amărăciune

                                                   Adina

 

Lasă un răspuns

