nora 6

După vivisecţiile sângeroase din Lebăda cu două intrări, discursul romanesc al Norei Iuga se relaxează într-o oarecare măsură. Căci Lebăda e una din acele cărţi cardinale din cariera unui autor care nu se pot scrie decât o data, şi după ce ajuns cu această carte poate chiar dincolo de capătul nopţii, scriitoarei nu-i mai râmîne să se întoarcă în realitatea de zi cu zi şi să se reconecteze la pulsul actualităţii. Aşa se întâmplă în Hai să furăm pepeni (2009), roman ce porneşte de la o întâmplare reală şi intens mediatizată la vremea ei: povestea unei fetiţe violate şi însărcinate în luna a şasea. Acest fapt divers catalizează în personalitatea autoarei filoane de revoltă neactualizate până atunci, ,,Nora cea cuminte’’ se converteşte într-o ,,revoluţionară’’ care poate să deconcerteze prin radicalism. Autoarea mărturisea de altfel într-un interviu acordat Elenei Vlădăreanu: ,, Cazul a fost doar un pretext. El mi-a dat prilejul sa scot la iveala revolta mea impotriva societatii care este atit de incuiata, de pudibonda si de incapatinata sa nu cumva sa isi arate partile ascunse ale trupului’’.Şi, în acelaşi interviu, mai spunea Nora Iuga: ,, Toata cartea mea recenta, Hai sa furam pepeni!, se axeaza pe ideea exprimata de aceasta fraza (n.r. „Vreau sa inteleg de ce violul este pus la zid de zelul nostru umanitar.“). Cred ca violul este o pornire absolut naturala, dictata de instinct; actul in sine are o foarte larga gama de manifestare, fiindca exista si viol cerebral, evident neagresiv, dar umilitor. Poate’’. Percepută simplist şi unilateral, cartea a stârnit reacţiile înverşunate ale pudibonzilor de tot felul, care, aşa cum prea bine ştim, se arată iritaţi de orice discuţie mai liberă despre sexualitate, Nora a fost copleşită cu epitetele cele mai jignitoare, iar romanul – considerat drept expresia unui pansexualism sans ravage în numele căruia sunt contestate toate tabuurile sexuale. Este de fapt o dovadă crasă de neînţelegere şi de rea-credinţă, Nora Iuga nu joacă niciodată la mize atât de mici. Departe de a pleda doar în favoarea unei instinctualităţi lăsate să se manifeste fără niciun fel de oprelişti, Hai să furăm pepeni este, în esenţa lui, un soi de dialog filosofic, o cantemirescă ,,gâlceavă a înţeleptului cu lumea’’ şi un ,,giudeţ’’ al sufletului cu trupul, avându-le drept protagoniste pe cele două Nore: Nora A. şi Nora B., Nora ,,cea bună’’ şi Nora ,,cea rea’’, Nora ,,de zi’’ şi Nora ,,de noapte’’. Una – conformistă, dispusă să accepte punctul de vedere al morale comune, cealaltă – iconoclastă, radicală,  tentată să pună mereu sub semnul îndoielii judecăţile cvasi-unanim acceptate. Care dintre ele este Nora cea adevărată? Aceasta e întrebarea ce se configurează pe tot parcursul romanului, care, în cele din urmă, se dovedeşte un laborios exerciţiu de autocunoaştere. Introspecţiile din Lebăda cu două intrări vor continua aşadar şi aici, dar pe alte coordonate: obiectul lor nu mai este acum mecanismul dorinţei sau sondarea feminităţii în criză, ci încercarea, nedusă până la capăt, rămasă oarecum în suspensie, a protagonistei de a-şi descoperi, în spatele luxurianţei de măşti şi de travestiuri, adevărata personalitate. În această ordine de idei, evenimentele exterioare nu au decât rolul unor ,,catalizatori’’ care activează procesul de autocunoaştere, declanşând maşinăriile ascunse ale memoriei involuntare, căci aici, ,,căutarea timpului pierdut’’ are certe dimensiuni gnoseologice, serveşte ca suport pentru un posibil răspuns la dramatica întrebare ,,cine sunt eu?’’ De altfel, într-unul din numeroasele ei interviuri, Nora Iuga ţinea să precizeze: ,, Totul porneste de la un caz real. Povestea propriu zisa este un soi de telenovela, dar depaseste cu mult nivelul unei telenovele. E reala, dar exista o mare parte de imaginar in ea. Personajele le-am aflat din mass media, insa mecanismele care au dus la acele intimplari nu le cunosc. Am brodat si cu imaginarul. Imi asum raspunderea asta.
Cartea este foarte mult autobiografica. Ma identific insa foarte mult cu eroina acestui roman care este o fetita de zece ani. Pentru ca mie imi place cel mai mult. Imi plac si barbatii care apar in viata fetitei’’ Mai mult decât atât – s-ar cuveni adăugat – ,,cazul real’’ are aici o funcţie secundară, importante sunt reacţiile pe care le stârneşte acesta în conştiinţa personajului-narator, antrenându-l în aventura autocunoaşterii  şi făcându-l să scornonească cu obstinaţie prn muzeul memoriei. Această permanentă pendulare între ,,eu’’ şi ,,celălalt’’ genereză, aşa cum flacăra generează căldura, compoziţia subtilă şi alambicată a romanului, care aşa cum observa Marius Chivu ,, mixează aproape orice tipar, convenţie şi discurs narativ: ficţiune, biografism romanţat, memorialistică, jurnal, epistolă, eseu, citat, monolog, discurs indirect liber, metadiscurs, fluxul constiinţei’’. Doar că această dantelărie sofisticată nu este, după cum afirmă acelaşi comentator, ,,capricioasă’’, ci impusă în mod necesar de structura romanului, ce funcţionează ca un sistem de oglinzi, în care protagonista îşi contemplă imaginea în permanentă metamorformoză, metamorfoză marcată prin trecerea dintr-un registru stilistic în celălalt, după formula ,,cvasiromanului’’ experimentalist, despre care am vorbit anterior. Efortul de auto-cunoaştere pe care îl transcriu paginile romanului nu duce însă la niciun rezultat: personalitatea noastră profundă nu se lasă dezvăluită, este prea complexă, prea dinamică, prea contradictorie, sugerează cartea Norei Iuga.  pentru a fi epuizată printr-o singură definiţie, fatalmente reducţionistă, iar ,,drama sexuală’’ din Lebăda cu două intrări se transformă aici în dramă gnoseologică, Sub aparenţele unui roman ,,de actualitate’’,uşor comercial, uşor scandalos, autoarea reuşeşte să disimuleze, cu o abilitate de prestidigitator, un roman de cunoaştere.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: