verlaine – unii şi alţii (6)

Scena IX

CEI DE DINAINTE, CHLORIS, MYRTIL.

CHLORIS:

Mi-e inima dispusă spovada să v-asculte.

Hai, spuneţi ce v-apasă, eu ştiu fără de greş

Cum că tăcerea asta vă strânge de gâtlej.

Şi stăruinţa voastră de-a mă curta, pe care

O faceţi să suspine precum nişte cavale

Ce-ngână madrigale făcute-n cinstea mea

Vă strânge ca o haină prea strâmtă, nu-i aşa?

Dar inima ce numai de dragul dânsei bate

Nu o puteţi ascunde de mine, din păcate.

Acum, că mi-este totul aproape lămurit,

La ce vă foloseşte acest mutism stupid?

Vorbiţi-mi dar pe faţă de ea şi-o să vă fie

Puţin mai bine poate, iar, dac-o să vă vie

Şi-a altora durere s-o ascultaţi niţel,

M-aş uşura, la rându-mi, vorbindu-vă de el.

MYRTIL:

Şi dumneavoastră? O, nu!

CHLORIS:

Şi eu fireşte

Aş vrea să ştiu iubitu-mi de încă mă iubeşte.

Sylvandru şi cu mine ne potriveam perfect.

Ce soartă pizmăreaţă, ce Dumnezeu abject

Doriră-n felul ăsta brutal să ne separe?

Sylvandru-i uşuratic, nu are firea tare

Şi poate în păcate prea lesne a cădea.

MYRTIL

Nădăjduiţi. Îmi pare că s-a căit deja,

Aşa îmi spune jalea  (Suspină)  şi lacrimile mele.

(Sylvandre şi Rosalinde îşi strâng mîinile)

ROSALINDE (Intervenind)

Ce lacrimi delicioase! Ce nobilă durere!

MYRTIL:

Ce chin!

CHLORIS:

Ce suferinţă!

ROSALINDE (În vârful picioarelor, foarte încet):

Hei, Chloris!

CHLORIS:

Aţi venit?

ROSALINDE:

Aceeaşi soartă care de-un ceas v-a despărţit

Pe tine şi Sylvandru din nou vă împreună.

Să nu-ţi faci nicio grijă. A fost pe mână bună.

Că n-o să plece iarăşi e gata a jura.

Au prea târziu să fie?

SYLVANDRU:

O, nu mă alunga!

Fii milostivă. Cea mai cumplită răzbunare

E-atunci când se transformă ranchiuna-n îndurare.

De vrei să-mi dai pedeapsă ,îmi pedepseşte blând

Nu crima săvârşita, ci capul mai curând,

Ce s-a lăsat cu totul furat de-o nebunie,

Ci inima mea laşă şi slabă!

(Cade în genunchi)

CHLORIS:

Ce prostie!

Ridică-te! Nu-mi vine defel a te mustra.

Sunt foarte fericită de revenirea ta

Şi-o să-ţi cuprind cu braţe de iederă grumazul.

Aveam de sfadă vreme, dar află că necazul

Cel mare pentru mine a fost că-aşa uşor

Ai pus la îndoială sărmanul meu amor.

De ţi-am părut vreodată frivolă şi buiacă

Şi de-am avut şi toane, a fost aşa, o şagă,

Şi-n inimă iubire păstratu-ţi-am mereu.

Să alungăm şi norul acesta, dragul meu,

Căci toate la beţia amorului ne-ndeamnă.

(Rosalindei)

Cât despre voi, prea bună şi graţioasă doamnă

În mine-ntotdeauna o soră veţi avea.

(Cele două femei se îmbrăţişează.)

SYLVANDRE:

Socot că-i fericită. Ce bine-i stă aşa!

ROSALINDE (Lui Myrtil):

Nu ştiu cum ţi-o fi voia. Să fac ca dânsa oare?

MYRTIL:

Nu numai că-i frumoasă, mai e şi iertătoare.

(Rosalindei)

Îngăduiţi-mi mâna să v-o sărut pios.

ROSALINDE:

Precum văzurăţi, toate s-au isprăvit frumos.

Uitând pe totdeauna tristeţurile toate,

Să fim ferice.

(Lui Sylvadre şi Chloris)

Fie în veci îngemănate

Juniile-vă, prieteni, şi fie-a vă meni

Amorul vostru numai săruturi purpurii.

(Întorcându-se   spre Myrtil.)

Iar noi, amanţi ce viaţa i-a pus la probe grele,

Vă vom privi, dar fără invidii şi-alte cele,

Încântul după-amiezii avându-l de sorbit.

(Toate personajele piesei reintră şi se grupează ca la început)

Ci iată, în lumina blajină de-asfinţit

Vin de la dans amicii, şi-n loc de reverenţe

Aşteaptă să le facem frumoase confidenţe.

Scena X

TOŢI, CA MAI SUS.

MEZZETIN (Cântă):

Mergi! Grijile s-au şters,

Plăcerea doar degustă.

Agaţă-te de-o fustă,

Te bucură de-un vers.

 

Morala cea mai tare

Aici unde nebunii

Sunt înţelepţii lumii

E ora a uitare

 

Să n-ai melancolii

Şi nici posomoreală;

Au chiar aşa reală

Şi gravă viaţa-o fi?
(Cade cortina)

Lasă un răspuns

